פו (Pho) — המרק הלאומי של וייטנאם
פו זה מרק אטריות אורז עם בקר (פו בו) או עוף (פו גא) ש-90% מהוייטנאמים אוכלים לארוחת בוקר. בצפון (האנוי) המרק שקוף ונקי, בדרום (סייגון) מתוק יותר ומגיע עם הר עשבי תיבול שאתם מוסיפים בעצמכם. בדוכן רחוב $1.5-3 (₪5-11), במסעדה $3-6. הסימן למקום אמיתי: כיסאות פלסטיק קטנים, תור מקומיים בבוקר, אפס תיירים.
פו זה לא מנה בשבילך לבדוק מהרשימה — זה איך וייטנאם מתחילה את היום. הוייטנאמים אוכלים פו לארוחת בוקר, ב-6 בבוקר, על כיסא פלסטיק קטן בצומת רחובות. אם אתה רוצה להבין משהו אמיתי על המקום — תתעורר מוקדם, תמצא דוכן עם תור של אנשים בדרך לעבודה, ותזמין קערה.
פו בו או פו גא?
פו בו (בקר) זה הקלאסיקה — נתחי בקר דקיקים שמתבשלים בקערה החמה תוך שניות. פו גא (עוף) קל יותר, פחות שומני, וזה מה שמקומיים אוכלים כשהם חולים. אם אתה מהסס — תתחיל מבו.
צפון מול דרום — ההבדל שבאמת חשוב
| מאפיין | פו צפוני (האנוי) | פו דרומי (סייגון) |
|---|---|---|
| מרק | שקוף, מינימליסטי, טעם בשר נקי | כהה יותר, מתוק יותר, יותר עומק |
| עשבי תיבול | בצל ירוק וזהו | צלחת ענקית — בזיליקום, נענע, נבטי חמניות, ליים |
| רטבים | כמעט שאין על השולחן | הויסין + סריראצ'ה כמעט תמיד |
| איך אוכלים | כמו שמגיע, פשוט | אתה הוא השף — מוסיף מה שאתה רוצה |
איך מזהים פו אמיתי
- כיסאות פלסטיק קטנים, שולחנות מתכת — אם זה נראה כמו מסעדה רגילה, סביר שזו מלכודת תיירים
- פתוח רק לארוחת בוקר (6:00-11:00) — מקומות שפתוחים כל היום בדרך כלל חלשים יותר
- התור של מקומיים בדרך לעבודה — הסימן הכי טוב
- תפריט קצר: פו בו, פו גא, אולי גרסה אחת או שתיים נוספות. אם יש 30 מנות זה לא המקום
פו אגדי בהאנוי
- **Pho Gia Truyen** (49 Bat Dan) — הקלאסי שבקלאסיים. עומדים בתור 20 דקות, מקבלים פו בו מושלם
- **Pho Thin** (13 Lo Duc) — חולקים את המרק על בשר מטוגן קצרות בוואק, אגדי
- **Pho 10 Ly Quoc Su** — מודרני יותר, פחות אותנטי, אבל הפו עצמו טוב מאוד
פו אגדי בסייגון (HCMC)
- **Pho Hoa Pasteur** (260C Pasteur) — המוסד של סייגון, פתוח מאז 1968
- **Pho Le** (303-305 Vo Van Tan) — מאוד מקומי, מומלץ ע"י כל סייגוני
- **Pho Quynh** — פתוח 24/7 לבולמוס פו ב-3 בלילה
כמה זה עולה
| איפה | מחיר USD | מחיר ₪ |
|---|---|---|
| דוכן רחוב/שוק | $1.5-3 | ₪5-11 |
| מסעדה מקומית | $3-5 | ₪11-18 |
| מסעדה תיירותית/מלון | $6-12 | ₪22-44 |
| פו במסעדת יוקרה | $10-20 | ₪36-73 |
איך אוכלים נכון
- טועמים את המרק כמו שהוא — לפני שמוסיפים משהו
- מוסיפים ליים, צ'ילי, עשבים לפי הטעם
- באוטשטיקים לוקחים אטריות, בכף שותים מרק — לסירוגין
- לא מערבבים הכל, פשוט אוכלים מאיפה שנעים
- סוף הקערה — מרימים ושותים את המרק ישר. זה לא חוצפה, זה הקומפלימנט הכי גדול
טיפ ישראלי: הפו מכיל ציר עצמות בקר/עוף, לא טבעוני ולא כשר. בהאנוי וסייגון יש דוכני "Pho Chay" (פו צמחוני) שמשתמשים בציר ירקות וטופו — לא טעם זהה אבל הגיוני אם אתה מתעקש. למי שמקפיד על כשרות מלאה: יש בית חב"ד בהאנוי (הרב לוי בנון, רובע Hai Ba Trung) וב-HCMC (הרב מנחם הרטמן, Pham Ngu Lao) שמגישים ארוחות כשרות בתשלום סמלי.
מה לא לעשות
- לא להזמין פו במלון — כמעט תמיד גרסה שטוחה ב-3 פי המחיר
- לא לבקש "בלי כוסברה" — בלי הכוסברה זה לא פו
- לא לאכול פו בערב באזורים תיירותיים — הסיכוי למקום אותנטי יורד דרמטית אחרי 14:00
בריאות ובטיחות
פו חם זה אחד מהמאכלים הכי בטוחים בוייטנאם — המרק רותח כל הזמן, האטריות טריות, הבשר מתבשל בקערה. סיכון לבטן הוא נמוך. אם אתה רגיש לחריף — תבקש "khong cay" (בלי צ'ילי). מים: שתה רק מים בקבוקים, בקרח של מסעדות אמיתיות אין בעיה.
מה לאכול עם הפו
מקומיים מזמינים יחד "quay" — מקלות בצק מטוגנים שטובלים במרק. עוד תוספת קלאסית: ביצה רכה (trung) שמוסיפים פנימה. בדרום אוכלים את הפו עם כוס Trung Nguyen Coffee קרה אחרי — קומבינציה שגורמת לך להבין למה הוייטנאמים אוהבים את הבוקר שלהם.
















