
תחבורה בטוקיו
טוקיו מתנהלת על רכבות, לא על מוניות. שתי רשתות עיקריות: ה-JR (במיוחד קו ימנוטה המעגלי) והמטרו (Tokyo Metro + Toei). הדרך הכי פשוטה: כרטיס IC (סואיקה/פסמו) שעובד על הכל - מקרבים ועוברים. נסיעה ממוצעת ¥180-320 (כ-4-8 ₪). תורידו אפליקציית ניווט אחת ותשכחו ממוניות יקרות.
טוקיו היא העיר עם מערכת התחבורה הציבורית הכי טובה בעולם - ובהתחלה גם הכי מבלבלת. עשרות קווים, כמה חברות, תחנות ענק עם 200 יציאות. אבל האמת? אחרי יום אחד אתם בפנים. הסוד הוא להבין שתי רשתות ולהחזיק כרטיס אחד שעובד על הכל.
שתי הרשתות שצריך להכיר
JR (Japan Railways) - הרכבות מעל הקרקע. הקו הכי חשוב הוא ימנוטה (Yamanote) - קו מעגלי ירוק שמקיף את כל המרכזים החשובים: שיבויה, שינג'וקו, אקיהברה, אואנו, טוקיו, גינזה. אם תזכרו רק קו אחד - זה הוא. מטרו - הרכבת התחתית, שתי חברות (Tokyo Metro ו-Toei), מגיעה לכל פינה ונוסעת מתחת לאדמה.

הדרך הכי פשוטה: כרטיס IC
אל תתעסקו עם כרטיסים נייר. קנו סואיקה (Suica) או פסמו (Pasmo) - כרטיס נטען שעובד על JR, מטרו, אוטובוסים, וגם בחנויות נוחות. מקרבים לקורא בכניסה, מקרבים ביציאה, והמחיר יורד אוטומטית. אפשר גם להוסיף סואיקה ל-Apple Wallet ולשלם עם הטלפון - נוח ברמות. פירוט מלא בעמוד כרטיס ה-IC שלנו.
כמה זה עולה
| נסיעה | מחיר (¥) | שווה ב-₪ |
|---|---|---|
| נסיעת מטרו/JR קצרה | ¥180-220 | ~4-5 ₪ |
| נסיעה בינונית בעיר | ¥220-320 | ~5-8 ₪ |
| כרטיס יומי Tokyo Metro | ¥600 | ~14 ₪ |
| מונית - דגל פתיחה | ¥500 ל-1 ק"מ | ~12 ₪ |
| מונית - נסיעה של 15 דק' | ¥2,500-3,500 | ~60-85 ₪ |
המסקנה ברורה: רכבת זה זול וקל, מונית זה יקר. תשמרו מוניות ל-1 בלילה כשהרכבות נסגרו (בערך חצות עד 5 בבוקר).
קווים ומסלולים שכדאי להכיר
- קו ימנוטה (JR, ירוק) - המעגל שמחבר את כל המרכזים. הקו הכי שימושי בטוקיו
- קו גינזה (מטרו, כתום) - אסקוסה, אואנו, גינזה, שיבויה
- קו צ'ואו (JR, כתום) - חוצה את המרכז במהירות, נוח משינג'וקו לטוקיו
- נריטה אקספרס / מונורייל - מהשדות למרכז (הנדה במונורייל, נריטה ב-N'EX)
אפליקציות ניווט - חובה
אל תנסו להבין את המפה לבד. תורידו אפליקציה אחת והיא תגיד לכם בדיוק איזו רכבת, איזה רציף, איזו יציאה ובכמה זה יעלה: Google Maps (מצוין ביפן), או Japan Transit Planner / Navitime ליפנים מדויקים יותר. כל אחת מהן תפתור לכם 95% מהבלבול.
טיפ ישראלי: היזהרו משעות העומס (7:30-9:00 בבוקר). הרכבות בטוקיו בשעות האלה צפופות באמת - יש אפילו דוחפי נוסעים. אם אתם בחופשה, אין שום סיבה לצאת אז. תצאו אחרי 9:30 ותיהנו מרכבת חצי ריקה. ואם אתן נשים נוסעות לבד - יש קרונות 'women only' בשעות העומס, מסומנים בוורוד.
טעויות נפוצות
- לחפש את היציאה הנכונה אחרי שיוצאים - תבדקו את מספר היציאה באפליקציה לפני, התחנות ענקיות
- לקנות כרטיס נייר לכל נסיעה במקום סואיקה - מבזבז זמן וכסף
- לסמוך על מוניות - יקר ומיותר כשהרכבות מכסות הכל
- לנסות לנסוע ב-1 בלילה - הרכבות נסגרות בערך בחצות, בודקים שעה אחרונה מראש












